Groep 3 t/m 8

Groep 3 t/m 8

Lezen in groep 3:
In groep 3 maken we  gebruik van de methode Actief Leren Lezen. Deze methode gaat uit van de methodiek 'Eerst goed, dan snel'.  De methode combineert technisch lezen, spelling en begrijpend lezen. Al heel snel nadat de kinderen hun eerste zinnen kunnen lezen, wordt er gestart met het begrip van wat er gelezen wordt. Ook leesmotivatie en leesbevordering is heel belangrijk. Kinderen kunnen al na 4 weken boekjes lezen en voor de teksten wordt gebruik gemaakt van professionele schrijvers. 

Begrijpend lezen
Komend schooljaar (2025-2026) zullen we een nieuwe begrijpend lezen methode gaan introduceren. Blink Lezen richt zich op leesplezier door vijf thema’s per jaar te behandelen. Met de groep ga je samen een boek lezen met bijpassende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen, begrijpend kijken, begrijpend luisteren en verdiepend lezen komen aan bod.

Rekenen
Voor rekenen gebruiken we op school de methode Getal en Ruimte Junior. Deze methode is overzichtelijk en richt zich steeds op één onderwerp tegelijk. Kinderen leren duidelijke rekenstrategieën die ze stap voor stap kunnen toepassen in verschillende situaties.
We starten met een korte uitleg voor de hele klas over het onderwerp van die dag. Daarna kunnen kinderen aan de slag op hun eigen niveau, via verschillende "klimroutes". Dat betekent dat we goed kunnen differentiëren: elk kind werkt op het niveau dat bij hem of haar past. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind voldoende uitdaging én succeservaringen krijgt bij het rekenen.

Taal en begrijpend lezen 
Met Blink Lezen zetten we vol in op het leesplezier! De kinderen gaan in op in boeiende verhalen, over hun eigen wereld! Door hun nieuwsgierigheid te prikkelen, leren ze beter lezen en vergroten ze hun woordenschat. Elk jaar wordern er aan vijf thema’s over brede, maatschappelijke onderwerpen gewerkt. In de lessen ontdekken kinderen de mooiste kinderboeken, maar ook allerlei andere soorten teksten, films en documentaires. Zo krijg je alle kinderen aan het lezen!

Spelling


Engels

Vanaf de kleuterklassen en in de groepen 3-4 wordt Engels spelenderwijs vormgegeven. De nadruk ligt hierbij nog op het begrijpen van de Engelse taal.  We leren kinderen geen losse woorden, maar ‘handelingen’ aan. Hierbij wordt het Engels direct gekoppeld aan een beweging. Bij de kleuters wordt veel gewerkt met liedjes. In de groepen 3-4 breidt dit zich uit met basishandelingen die de kinderen veel tegenkomen op een dag. Voorbeelden zijn: “Pick up your pencil." of “Walk to the door.” 

Vanaf groep 5 wordt gewerkt met de methode Blink. Per blok staat één onderwerp centraal. Bij dit onderwerp heeft de methode passende popnummers gezocht die de hoofdrol spelen in de lessen. De kinderen spelen verschillende situaties uit, waarbij eveneens de nadruk ligt op handelingen en niet op losse woorden. Nu wordt ook het zelf Engels praten steeds meer gestimuleerd en verwacht bij de kinderen.

Tijdens de Engelse lessen praat de leerkracht zo veel mogelijk Engels, zowel in groep 1 als in groep 8. 

Thematisch onderwijs (IPC)
Voor aardrijkskunde, natuur & techniek, geschiedenis en de kunstvakken werken we met IPC. Dit is een internationale methode waarbij al deze vakgebieden in samenhang worden aangeboden. Gedurende een aantal weken werken we aan een thema zoals Chocolade, Red de Wereld, Circus of Missie naar Mars. Hierbij wordt een koppeling gemaakt met de hierboven genoemde vakgebieden. De kinderen leren daardoor op een actieve en betekenisvolle manier. Ook leren de kinderen onderzoek doen en hun resultaten te presenteren. 

Vormingsonderwijs (GVO)
Ons openbare onderwijs biedt ruimte voor de kinderen om kennis te maken met levensbeschouwingen. Met speciale lesmethoden en gevarieerde werkvormen krijgen de kinderen woorden, beelden en verhalen aangereikt om levensvragen te onderzoeken. Zo inspireert de externe vakleerkracht de kinderen om een eigen levensvisie en identiteit te ontwikkelen. Dit vergroot de veerkracht en weerbaarheid van de kinderen, waardoor het open kan staan voor de ander.