Spelend leren in de kleutergroepen
In onze kleutergroepen staat spelenderwijs leren centraal. Kinderen ontdekken zichzelf en de wereld om hen heen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid. We geven ze de ruimte om te onderzoeken, te verkennen en te groeien, op een manier die bij hun natuurlijke ontwikkeling past.
We werken met thema’s, bijvoorbeeld bloemen en planten, waarin we alle activiteiten binnen en buiten de klas afstemmen op dat onderwerp. Denk aan passende opdrachten in de hoeken, knutsel- en muziekactiviteiten, gymlessen en buitenspel. Dit thematisch onderwijs bieden we aan met de methode IEYC (IPC voor jonge kinderen).
Binnen deze thema’s geven we ook les in taal (Fonemisch bewustzijn en Ontdekkend leren lezen) en rekenen (Getal en Ruimte). Dit doen we op het niveau van elk kind, en we werken regelmatig groepsdoorbroken met beide kleuterklassen samen. In kleine kringen bieden we extra lesstof aan en zorgen we voor veel bewegend leren, omdat kinderen leren door te doen en te ervaren.
Aandacht voor welzijn en sociaal-emotionele ontwikkeling
Naast het thematisch werken besteden we veel aandacht aan het welzijn van de kinderen. Hiervoor gebruiken we onder andere twee methodes:
Breinhelden
Met deze methode leren kleuters belangrijke vaardigheden, zoals plannen, aandacht vasthouden en omgaan met emoties. We noemen dit executieve vaardigheden. Door hier al op jonge leeftijd mee te oefenen, bereiden we kinderen voor op de toekomst – op school én daarbuiten.
Rik de Pauw (KiVa)
Rik is onze handpop en hij speelt een belangrijke rol in de klas. Hij woont op een boerderij en beleeft allerlei herkenbare avonturen. Samen met de kinderen praten we over wat Rik meemaakt. Zo leren kleuters spelenderwijs sociale vaardigheden en ontwikkelen ze zich op sociaal-emotioneel vlak.