Schoolbreed onderwijs

Schoolbreed

KiVa

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa is een bewezen effectieve aanpak. Aan de hand van de KiVa-methodelessen, energizers, coöperatieve werkvormen, kringgesprekken en gedurende de hele schooldag wordt in elke groep aandacht besteed aan uiteenlopende onderwerpen op het gebied van gevoelens, sociale omgangsvormen en persoonlijke ontwikkeling. Er worden gezamenlijke positief geformuleerde afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan en hier houden we samen toezicht op (leerkracht, ouder en kind). In de eerste weken van het schooljaar en na een langere vakantie wordt er extra aandacht besteed aan groepsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze weken noemen wij de Gouden/ Zilveren weken.

Talentontwikkeling 

We werken met veel plezier aan talentontwikkeling van onze kinderen. Hierbij gebruiken we de methode 'Talentgedreven onderwijs geven' van Luc Dewulf en Els Pronk. Volgens deze methode gaat een talent niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie. De kinderen leren hun eigen talenten en die van anderen te herkennen en in te zetten Wanneer onze kinderen van school gaan hebben zij ontdekt wat hun talenten zijn en waar ze energie van krijgen, hebben ze zelfvertrouwen en gaan ze met respect om met anderen.  We gebruiken de talentkaarten waarop talenten beschreven staan als de 'buikdenker', 'beeldorganisator', 'doorzetter' en 'bewuste beweger'. We kijken welke kinderen welke talenten hebben en hoe ze die kunnen inzetten. We doen regelmatig verschillende werkvormen rondom deze talentkaarten zoals een 'talentenmarkt' of 'zoek iemand die'.

Bewegend leren 

De leeromgeving is ingericht om ruimte te bieden aan de kinderen. Bewegend leren en flexibele leerplekken geven de kinderen de ruimte om zichzelf te kunnen ontwikkelen.

We geloven dat kinderen beter leren als ze mogen bewegen en kiezen hoe ze werken. Door beweging in de lessen te verwerken, blijven ze actiever en leren ze met meer plezier. Flexibele werkplekken geven kinderen de ruimte om te ontdekken wat voor hen het beste werkt — alleen, samen, liggend, zittend of staand. Zo maken we leren leuker, actiever en passender voor ieder kind.