Ondersteuning

Op weg naar inclusief onderwijs

We zijn als school ook bezig met de stap naar inclusief onderwijs.
Dat betekent dat we proberen zoveel mogelijk kinderen uit onze wijk op onze school te houden, ook als ze veel en langdurige ondersteuning nodig hebben.

We trekken hierin samen op met deskundige uit het gespecialiseerde onderwijs en met scholen in de buurt. Zo leren en spelen kinderen zoveel mogelijk samen, dicht bij huis.

Hoe ziet dit eruit als ouder op onze school?

  • We werken nauw samen met ons samenwerkingsverband (ZOUT) om voor ieder kind een passende plek op school te organiseren. Er wordt samen gekeken wat het kind nodig heeft in plaats van direct door te verwijzen.
  • We hebben veel expertise binnen school op het gebied van verrijken en verdiepen (inclusief HBonderwijs). Zodoende kunnen wij leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong binnen de school onderwijs bieden wat passend is.
  • Kinderen krijgen hulp waar nodig in de klas. De lichte ondersteuning wordt in de klas gegeven door de leerkracht en bij een grotere ondersteuningsvraag worden kinderen in groepen extra begeleid door leraar ondersteuners.
  • We werken samen met TOP binnen ons gebouw, een tijdelijke voorziening voor leerlingen met gedragsuitdagingen, en gebruiken hun expertise om binnen school meteen aan de slag te kunnen met leerlingen die deze ondersteuning nodig hebben.
  • We betrekken ouders actief bij het maken van plannen rondom hun kind. Door samen op te trekken en elkaar kennis te gebruiken kunnen wij de ondersteuning nog beter afstemmen op de kinderen.
  • We kijken naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. We zetten de ontwikkeling van de kinderen centraal en begeleiden ze op een positieve manier in hun ontwikkeling.
  • We verwijzen al jaren weinig kinderen door naar het speciaal (basis)onderwijs. We doen er alles aan om ondersteuning op onze eigen school te bieden, zodat kinderen in het vertrouwde omgeving kunnen blijven.

Alle scholen in Nederland hebben zorgplicht. Dat betekent dat wij als school moeten onderzoeken of we jouw of jullie kind onderwijs kunnen bieden. Binnen het Samenwerkingsverband Zuid-Oost Utrecht (ZOUT) werken we met een stappenplan om tot passende ondersteuning te komen voor kinderen die dat nodig hebben. De basis van dit stappenplan is een werkwijze die handelingsgericht werken heet.

Op onze school werken wij Handelingsgericht. Dat wil zeggen dat wij de onderwijskwaliteit monitoren volgens de lange, middellange en korte cyclus van het handelingsgericht werken. Hierin hebben wij een ondersteuningsstructuur opgezet waarin wij op vakinhoud en sociaal emotioneel per kwartaal de effecten van ons onderwijs evalueren. Halfjaarlijks evalueren wij het effect van ons onderwijs op resultaten en passen wij onze onderwijsplannen hierop aan. Periodiek evalueren wij het effect van ons
onderwijs middels blok/periodeplannen. Aanvullende ondersteuning geven wij vorm met individuele handelingsplannen die wij na korte periodes evalueren en bijstellen.